095 Dielo Jozefa “Danglára” Gertliho, kresliara a karikaturistu Bondy-Cyberkomix z roku 1997 má zaujímavý príbeh. Obraz vznikol ako “objednávka” od Laca Terena na výstavu Kamarátschoft is gút v roku 1997 do bratislavského Domu umenia.

Išlo o generačnú výstavu priateľov umelcov, ktorú pripravoval Teren práve s filozofom a spisovateľom Egonom Bondym pre vtedajší Dom Umenia. Iniciačným momentom výstavy boli stretnutia Spoločenstva Veľkého kotla v Terenovom ateliéri, pri ktorých umelci a intelektuáli diskutovali pri dobrom jedle. Z partie Veľkého kotla vzišla zostava vystavujúcich: umelci Jozef Danglár Gertli, Ivan Csudai, Jozef Baus, Marko Vrzgula, Roman Ondák, Laco Teren, Dušan Nagel, Albert Marenčin so svojimi kolážami, básnik Jiří Olič a jeho “vyderačské verše” , Dušan Hanák a jeho básne, Egon Bondy, Jano Štrasser, Peter Popelka, Oleg Pastier a neskôr pribudol Martin Marenčin a Jano Kodoň. Výstava z Bratislavy putovala do Oravskej galérie do Dolného Kubína a do Elektrárne Poprad.

Danglárova veľkoformátová maľba vznikla na základe kresby do Bondyho knižky Cyberkomix a samotný Egon Bondy je zobrazený ako starý muž na obraze. Laco Teren o vzniku obrazu hovorí: “Bolo to prvé “Terenove štipendium”, v ktorom som neskôr pokračoval. Dal som Jožkovi veľký rám a farby, aby kresbu zväčšil a namaľoval na plátno. Bol to myslím prvý Danglárov obraz a na túto výstavu vznikli ešte dve plátna.”

_JK01996 BATMAN & SLEPEC MINSKI OPERUJÚ MICKEY MAUSA, sympózium “velký formát” Valtice, 2001

Veľký formát kresbe dodal na pôsobivosti a neskôr Danglár vytvoril daľšie obrazy na plátne, jeden z posledných veľkých formátov je tiež vystavený v Gagarinke. ( BATMAN & SLEPEC MINSKI OPERUJÚ MICKEY MAUSA, sympózium Velký formát Valtice, 2001)
Obraz Bondy-Cyberkomix sa neskôr zjavil aj na daľších výstavách, spomenieme poctu Egonovi Bondymu v tranzit dielňach v roku 2008 a naposledy v Rožňave na výstave v rámci cyklu Rožnavské Radiály.

Spýtali sme sa Jozefa, aký má vzťah k tomuto obrazu. Jozef, na čo myslíš, keď ho teraz vidíš po takej dobe?
Som rád, že tento konkrétny obraz je Laciho majetok, pretože už by som inak asi ťažko vypátral, kde skončil. V skutočnosti som naň zabudol. Keď som ho teraz po rokoch videl, okamžite sa mi vynoril štamgast od “Anjelov”, udergrounďák a zarytý ľavičiar Bondy, ktorý hulil Mars-ky a hojne ich zalieval Mimózou a stále viedol zanietené debaty oblečený vo svojom neodmysliteľnom červenom svetri a hnedom menčestrovom sáčku. Ilustroval som mu dve knihy, ktoré napísal tu v Bratislave, kam, ako tvrdil, ušiel pred Klausovým kapitalizmom.

  EB1 EB3 Egon Bondy & Danglár

Keď starý pán videl hotové obrazy, ktoré som namaľoval podľa čiernobielych kresieb v jeho knihe, bol nadšený a vyhlásil: “Pane Dangláre, vy malujte!”. Takže je pravda, že som začal malovať aj vďaka Lacovi, ale fakt je aj to, že už predtým som namaľoval v ateliéri u Doda Bausa 13 plátien, ktoré keď sa zložili, bola z toho 4 a pol metra veľká komixová stena, a to už je dosť monumentálny kúsok, nie? Ale boli čiernobiele. Bol som taký kočovný maliar, bez ateliéru…

Ako často dnes robíš na plátno? Je to pre Teba veľmi odlišný spôsob práce ako kresba?
Maľovanie je iná práca. Základný rozdiel je v tom, že pri ilustráciách, to je jedno, či sú do časopisov, alebo na obálky kníh, sú dané mantinely, čo by tam asi malo byť a naopak, čo tam nesmie byť, aby to niekoho nenasralo. A sú tam samozrejme termíny, ktoré musím stihnúť, ako sme hovorievali v reklamke: najlepšia motivácia je deadline. Takže to je taká všedná práca a okrem toho noviny a časopisy sa aj tak vyhadzujú do smetí. Maľovanie, to je vyššia liga, v tom som úplne sám, a to je na tom super. Vyžaduje si to viac času, ale nikto mi do toho nekecá. Keď mám obrazy v hlave poskladané, stačí si na to vyhradiť čas a namaľovať ich. Nieje to až tak často, ako by som chcel, ale ten pocit “výroby” je skvelý.

Ďakujeme Danglárovi ako aj autorom fotografií: Martin Marenčin fotil Danglára s Bondym, Adam Šakový fotil výstavu v Gagarinke a Juraj Bartoš fotil vernisáž v Gagarinke. Výstava v tranzit dielňach je z archívu Juliany Mrvovej, text J.M.

výstava potrvá už len do nedele 30.novembra.

_JK01974

024  Danglár v Gagarinke 2014

IMG_2779 a Danglár v tranzite, 2008

IMG_2788 Ilustrácie k Cyberkomixu

IMG_2840

IMG_2872 Egon Bondy v tranzite, 2008